tiistai 5. kesäkuuta 2012

Valistusta kansalle

Suomessa liikkuessani olen harvemmin törmännyt ulkomainonnassa valistuskampanjoihin, tai sitten en ole otollista kohderyhmää, koska en ole huomannut niitä. Täällä tuntuu, että joka toinen ulkomainos on itse asiassa jonkin ainakin osin julkisrahoitteisen kampanjan käytössä. Talvella täällä valistettiin heijastimen käytöstä ja autojen turvaväleistä, näistä toki muistutellaan Suomessakin. SiTten keväämmällä muistutettiin, että takapenkilläkin on syytä käyttää turvavyötä, pyöräilijöiden huomioimisesta muistutettiin myös. Kampanja oli myös alkoholinkäytön haitoista, teemalla "joka juoma jättää jälkensä". Erilaisista julkisista tapahtumista on paljon isoja mainoksia, ainakin keväisistä Teeme ära-talkoista oli massiivinen kampanja ja nyt myöhemmin Vanhankaupungin päivistä.

Tällä hetkellä Tallinnan vesi valistaa meitä siitä, että kraanavesi on juotavaa, ja että sen juominen säästää rahaa ja luonnonvaroja. Suomalaisesta näkökulmasta vähän hassu kampanja. Ei sillä, olen kyllä juonut täällä alusta asti kraanavettä, ihan hyvää se on, ehkä aavistuksen kalkkisen makuista. Ilmeisesti Tallinnan vesijohtovesi sinällään onkin ihan juomakelpoista, mutta joidenkin talojen huonokuntoiset vesiputket tekevät siitä juomakelvotonta, siksi pitkät vesihyllyt kaupoissa (Suomessakin pullovettä myydään ihan järjettömän paljon ottaen huomioon, että vesijohtovesi on varmaan 99% juotavaa, joitain Nokian vesikriisejä lukuun ottamatta). Joillakin alueilla Tallinnassa vesi kuulemma maistuu tosi omituiselle, sekin lienee putkista johtuvaa. Meillä tosiaan koko perhe juo tätä nykyä kraanavettä, koirakin suostuu sitä juomaan nyt, kun olen vienyt sen kupin ulos. Sisällä piti olla pullovettä, että herralle kelpasi.

Lisäksi on menossa valistuskampanja veronkierron haitallisuudesta. "Maksamatta jäävillä veroilla saisimme 295 uutta päiväkotia", julistaa ulkomainos. Tämä voisi toimia Suomessakin, laskettaisiin suunnilleen, kuinka paljon harmaa talous tuottaisi päivänvaloon tuotuna, ja laskettaisiin, mitä kaikkea sillä saisikaan, kuinka monta hoitajaa vanhainkoteihin tai paljonko korjattua asfalttitietä. Voisi jäädä ainakin jokunen pimeästi teetetty remppa tai ohi kassan maksettu pitsa hankkimatta. Tuo päiväkotiesimerkki virolaisessa kampanjassa on varmasti täkäläisiin oloihin erityisen sopiva, sillä päivähoidon saatavuus on ongelma monin paikoin. Julkisessa päiväkodissa lapsen hoito maksaa vanhemmille n. 50 € kuussa, ja täällä on samalla tavalla subjektiivinen päivähoito-oikeus kuin Suomessakin, hoitopaikka pitäisi tarjota muistaakseni 2kk hakemuksen jättämisestä. Kuulostaa hienolta. Teoriassa. Käytännössä hoitopaikkaa voi joutua jonottamaan jopa pari vuotta, ja julkisten päiväkotien taso vaihtelee varsin paljon. Yksityistä hoitoa on toki myös tarjolla, mutta hinta onkin sitten jotain ihan muuta, 300 eurosta aina 500 euroon kuussa. Ja kun koko Viron alueelta laskettuna keskipalkka on alle 1000 euroa kuussa, ei kahden lapsen kanssa enää kannata mennä töihin ollenkaan, jos lapsia ei saa julkiseen päiväkotiin. Yksityisiinkin päiväkotehin on usein jonoa. 295 uutta päiväkotia olisi ehkä jo liioittelua, mutta antaa jotain mittakaavaa veronkierron haitallisuudesta tavalliselle tallaajalle.

Muitakin kampanjoita on ollut. Yhtäkkiä en muista, mitä ne ovat kansalle halunneet valistaa, paitsi tämän varman kesän merkin: kesän tulon huomaa viimeistään siitä, että ulkomainokset muistuttavat myös kondomin käytön tärkeydestä!

Ei kommentteja: